Obóz dla wolontariuszy: Dalsze odkrywanie Góry Zamkowej we Wleniu – odsłona trzecia – relacja

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Instytutu Dziedzictwa – Wspólnie dla dziedzictwa

W dniach 20-27 sierpnia 2023 roku Stowarzyszenie „Wieża Książęca w Siedlęcinie” zrealizowało obóz dla wolontariuszy, którego celem była edukacja w zakresie dziedzictwa kulturowego oraz rozbudowa sieci „ścieżek dziedzictwa” wokół średniowiecznego zamku we Wleniu.

Punktem wyjścia dla obozu były efekty prac podobnego przedsięwzięcia w latach 2021 i 2022.

W obozie wzięło udział 10 wolontariuszy. Oto, co pisali o działaniach w poszczególnych dniach:

Dzień 1 (niedziela, 20.08.2023)

Dziś rozpoczęliśmy kolejny – we Wleniu już trzeci – obóz dla wolontariuszy.

W kilku turach zjeżdżali się do Wlenia polscy i francuscy wolontariusze, którzy pracować będą między innymi nad rozwojem projektu ścieżek dziedzictwa wokół Zamku Wleń/Lenno. Już pierwszy wieczór przy kolacji w U Organistów zainspirował nas do dyskusji na temat dziedzictwa. Przez najbliższy tydzień będziemy Was informować o postępach prac i realizowanych działaniach.

Kolacja powitalna w wyjątkowym wnętrzu agroturystyki”U Organistów”

Dzień 2 (poniedziałek, 21.08.2023)

Pierwszy dzień obozu spędziliśmy na wycieczce terenowej i dyskusjach. Usłyszeliśmy barwną historię miasteczka Wleń i mieliśmy okazję podziwiać piękną, zabytkową architekturę rynku. To właśnie tam rozpoczynają się nocne wycieczki znane są jako „Nocne zwiedzanie zamku we Wleniu”. Następnie, zielonym szlakiem PTTK wyruszyliśmy na Górę Zamkową. Po drodze zwracaliśmy uwagę na pogarszający się stan zachowania szlaku i ustaliliśmy, że wymaga on renowacji – i w jakim zakresie. W trakcie marszu zatrzymaliśmy się m.in. przy tzw. krzyżu pojednania z XIV wieku. Dowiedzieliśmy się także o szóstym prezydencie USA, który w 1800 roku jako ambasador USA w Berlinie, odbył wycieczkę po Dolnym Śląsku. To dzięki niemu dysponujemy dziś bardzo bogatym opisem z przełomu XVIII i XIX wieku Dolnego Śląska i przepięknej Góry Zamkowej. W trakcie wycieczki przeszliśmy także drogą do balkoniku św. Jadwigi oraz… „ścieżką wiedźm” czyli Ścieżkami Dziedzictwa, które były przedmiotem prac poprzednich obozów NID. Jednakże jak się okazało, szlaki są niewystarczająco oznaczone, więc postanowiliśmy je wspólnymi siłami w tym sezonie poprawiać. Pełni wrażeń z wycieczki zeszliśmy do Wlenia żółtym szlakiem PTTK. Po posiłku przeszliśmy do dyskusji. Mamy już pierwsze pomysły i nie możemy doczekać się ich realizacji w terenie!

W trakcie wycieczki, w miejscu pracy wolontariuszy w 2022 roku.

Dzień 3 (wtorek, 22.08.2023)

Wtorkowy poranek zaczęliśmy od wysłuchania wykładu dr. Michała Koskowskiego, dotyczącego badania identyfikacji potrzeb mieszkańców Wlenia i turystów odwiedzających zamek. Nową wiedzę wykorzystaliśmy następnie w praktyce, tworząc ankietę, która w najbliższych dniach trafi do osób odwiedzających warownię.

Następnie część z nas udała się na Zamek Wleń, a część pozostała „na dole”. W trakcie intensywnej „burzy mózgów”  stworzyliśmy wstępną strategię dla dalszych działań. Rozmawialiśmy również o tym, jakie czynniki wywierają wpływ na sposób przekazywania wiedzy historycznej.

Następnie, za sprawą kolejnego z wykładów zapoznaliśmy się z pojęciem fundraisingu.

Koniec dnia udowodnił, że po intelektualnej dyskusji byliśmy głodni nie tylko wiedzy.

Wykład i wspólne opracowanie strategii działania z dr. Michałem Kostkowskim.

Dzień 4 (środa, 23.08.2023)

Dziś wyruszyliśmy w teren. Byliśmy uzbrojeni w zapał i grabie, gotowi wspólnymi siłami przywrócić świetność ścieżkom spacerowym w zabytkowym XIX wiecznym parku. „Grabie w grabie” czyściliśmy, grabiliśmy i zmiataliśmy.

Dzięki wysiłkom nas – wolontariuszy NID – od dziś w otoczeniu Zamku Wleń można podziwiać subtelne detale kolejnych kamiennych schodów. Udało nam się również uporządkować dawne miejsce wypoczynku ukryte w cieniu drzew. Przy okazji zastanawialiśmy się, czy znajdujący się obok kamień nie jest tym, w którym swoją dłoń odcisnęła św. Jadwiga Śląska.

Ścieżka zaczyna w końcu odzyskiwać swój dawny kształt! Mamy nadzieję, że już niedługo będą mogli ją podziwiać miłośnicy średniowiecznych zamków.

Prace wolontariuszy przy piaskowcowych schodach.

Dzień 5 (czwartek, 24.08.2023)

Nie zatrzymujemy się i kontynuujemy nasz angaż w pielęgnację dziedzictwa. Dzisiejszy dzień rozpoczęliśmy wizytą w bibliotece wleńskiego ośrodka kultury, która zachwyca nie tylko doborową kolekcją książek, ale również wystawą glinianych fragmentów średniowiecznych naczyń oraz nowożytnymi kaflami znalezionymi podczas badań Zamku Wleń.

Następnie rzuciliśmy się w wir dalszych prac porządkowych wszystkich ścieżek prowadzących do zamku. Zebraliśmy liście, gałęzie i kamienie utrudniające wędrówkę turystom… między innymi z Austrii! Taką to bowiem grupę podróżującą na koniach spotkaliśmy dziś na Górze Zamkowej.

Poznaliśmy także niezwykłego Przewodnika Sudeckiego Gracjana Kielijańskiego, który w sobotę poprowadzi nasze nocne zwiedzanie.

To był bardzo intensywny dzień dla każdego z nas… Pełen wrażeń, śmiechu i wspólnej pracy!

Wizyta wolontariuszy w bibliotece z wystawą zabytków znalezionych w trakcie badań archeologicznych na Zamku Wleń.

Dzień 6 (piątek, 25.08.2023)

Dzisiejszy dzień realizowaliśmy podzieleni na grupy. Zaczęliśmy od wizyty w lokalnej pracowni ceramicznej na rynku we Wleniu. Przepiękne kubki i talerze są tu tworzone przez lokalną artystkę, inspirującą się tradycyjną, przedwojenną ceramiką.

Dzięki temu, że dzisiaj dopisała pogoda – piękne słońce, zero chmur i prawie 30 stopni, mogliśmy zorganizować pierwsze oprowadzanie turystów po ścieżkach, które wczoraj i przedwczoraj czyściliśmy. Podczas wędrówki, pod czujnym okiem przewodników z Gildii Przewodników Sudeckich, przybliżyliśmy turystom zapomnianą historię XVIII- i XIX-wiecznego Wlenia. Miasto wówczas przyciągało – wzbudzając zachwyt – podróżników z najdalszych stron świata.

W drodze powrotnej zahaczyliśmy o kolejną atrakcję, czyli porwaki piaskowcowe w nieczynnym kamieniołomie w Łupkach k. Wlenia, które są ciekawostką geologiczną na skalę Europy.

Podczas wędrówki naszą uwagę przykuł stary cmentarz. Na jego terenie można zobaczyć pomnik poświęcony pamięci żołnierzy poległych podczas I wojny światowej – wywołało to wśród nas dyskusję na temat „trudnego” dziedzictwa.

Po powrocie rozpoczęliśmy prace przy folderze informującym o oczyszczonej przez nas ścieżce dziedzictwa.

Dzień był fantastyczny, a noc jeszcze ciekawsza! bo w blasku lamp naftowych podczas nocnego zwiedzania z Gracjanem Kielijańskim!

Pierwsze oprowadzanie turystów po nowo oczyszczonej ścieżce dziedzictwa.

Nocne zwiedzanie z lampami naftowymi.

Dzień 7 (sobota, 26.08.2023)

Ostatni dzień ze względu na burzową pogodę poświęciliśmy na dalszą redakcję treści do folderu i wybór fotografii odsłoniętej już ścieżki oraz podsumowanie efektów prac wykonanych podczas tegorocznego obozu.

Dzień 8 (niedziela, 27.08.2023)

Dziś wracamy do domów. Chcemy zachować zawarte nowe, ciekawe znajomości i wiedzę zdobyte w trakcie obozu. Mamy też silne poczucie, że zdziałaliśmy dużo dobrego dla Dziedzictwa Zamku Wleń a obozy dla wolontariuszy w tym wyjątkowym miejscu będą kontynuowane.

Zachęcamy do zapoznania się z efektami naszych prac i skorzystania z folderów – przewodniczków po „ścieżkach dziedzictwa”!