Obóz dla wolontariuszy „Zabytek w krajobrazie – prace nad odzyskaniem dla mieszkańców i turystów parku przy wieży w Siedlęcinie” – relacja

Dofinansowano w ramach programu Narodowego Instytutu Dziedzictwa –
Wspólnie dla dziedzictwa

W dniach 28 sierpnia – 4 września 2022 roku Stowarzyszenie „Wieża Książęca w Siedlęcinie” realizuje obóz dla wolontariuszy, którego celem jest edukacja w zakresie dziedzictwa kulturowego oraz „otwarcie” dla mieszkańców i turystów parku przy średniowiecznej wieży książęcej w Siedlęcinie.

W obozie bierze udział 9 wolontariuszy. Oto, co piszą – na bieżąco – na jego temat:

Dzień 1 (niedziela, 28.08.2022)
Przyjechaliśmy, poznajemy się. Po deszczu wyszło słońce i mamy nadzieję, że pogoda będzie nam sprzyjać!

Spokój po burzy 🙂

Dzień 2 (poniedziałek, 29.08.2022)
Pierwszy pełny dzień obozu za nami! Było intensywnie… Dzień zaczęliśmy od wspólnego śniadania. Po posiłku cała nasza dziewiątka poznała historię i niezwykły turystyczny potencjał wieży książęcej w Siedlęcinie – od jej dziedzińca aż po sam dach!
Następnie, po obiedzie wyruszyliśmy w stronę pozostałości średniowiecznego Zamczyska w dolinie Bobru oraz schroniska „Perła Zachodu”, żeby razem z folderem stworzonym przez naszych poprzedników poznać jedną z siedlęcińskich ścieżek dziedzictwa. Krajobrazy zapierały dech w piersiach!

Na „ścieżce dziedzictwa” do Zamczyska

Dzień 3 (wtorek, 30.08.2022)
Rano wysłuchaliśmy wykładu Wiktora Kuśmidra z Dolnośląskiego Zespołu Parków Krajobrazowych o dziedzictwie przyrodniczym Doliny Bobru. Najważniejszym celem dnia była próba odpowiedzi na pytanie: Co zrobić, żeby nie zaszkodzić przyrodzie i jednocześnie pomóc zabytkowi… Jak pogodzić udostępnianie parku i porządkowanie ścieżek z siedliskami zwierząt i skupiskami roślin.
Dowiedzieliśmy się sporo o znaczeniu wieżowych lip, stawów i sadów. Wędrując po zdziczałym parku poznaliśmy różnorodność okolicznej fauny – czy wiecie, że zamek to wręcz idealne miejsce dla nietoperzy, sów, jaskółek i jeży? W trakcie rekonesansu przyrodniczego udało się wyłowić z fosy nawet… małże!
Po obiedzie wykonaliśmy pierwsze kroki w badaniach zabytkowych obiektów wchodzących w skład otoczenia wieży – zbudowaliśmy schemat karty inwentaryzacyjnej do naszych przyszłych prac przy słupach XVIII-wiecznego ogrodzenia.
A po pracy był czas na wycieczkę do Jeleniej Góry, gdzie zobaczyliśmy pozostałości średniowiecznego zamku!

Poznajemy przyrodę i zwierzęta zamieszkujące wieżową fosę!

Dzień 4 (środa, 31.08.2022)
Czwarty dzień obozu Narodowy Instytut Dziedzictwa w ramach programu Wspólnie dla dziedzictwa upłynął pod znakiem ochrony dziedzictwa. Michał Koskowski i Marcelina Metera pokazali nam jak na przestrzeni lat zmieniła się percepcja postrzegania dziedzictwa oraz jak wielowymiarowe może ono być. Poruszyliśmy tematy dziedzictwa indywidualnego i zbiorowego, chcianego i niechcianego, przekazywanego z pokolenia na pokolenie i zapomnianego… Na koniec, zastanowiliśmy się nad naszą funkcją jako animatorów dziedzictwa, czyli ludzi, którzy nie tylko badają zabytki, ale również adaptują je do dzisiejszych potrzeb.
A po zajęciach… ćwiczyliśmy walkę na (bezpieczne) miecze i graliśmy kartami z ilustracjami najpiękniejszych polskich zamków. Wpis na tym się kończy, musimy wracać na… pierwsze wspólne ognisko!

Pozdrawiamy spod sądowej lipy!

Dzień 5 (czwartek, 01.09.2022)
Kolejny dzień obozu był pełen wrażeń!
Dokonaliśmy inwentaryzacji słupów zabytkowego ogrodzenia: razem z pomiarami, zdjęciami i kartami inwentaryzacyjnymi. Jednocześnie część z nas pomagała przy oczyszczaniu części parku przy wieży z zaległych liści, gałęzi i skoszonej trawy.
Po intensywnej pierwszej części dnia czekało nas spotkanie z mieszkańcami Siedlęcina i dyskusja na temat możliwości, jakie może dać oczyszczany park i sama wieża – i dla turystów, i dla mieszkańców. Trzymamy kciuki, żeby chociażby część z nich doszła do skutku – pomysłów jest naprawdę dużo! 😄
A teraz czas na seans z jednym z filmów Monty’ego Pythona… chyba wiecie, o który nam chodzi!

Słupek nr 1 (z 46…)

Dzień 6 (piątek, 02.09.2022)
W piątym dniu obozu kontynuowaliśmy prace porządkowe w parku przy wieży! Wspólnymi siłami oczyściliśmy Lipowy Zakątek, przywracając jego dawny urok… A nawet stworzyliśmy nowe-dawne miejsce na ognisko!
Może kiedyś my, mieszkańcy i turyści będziemy tutaj piec kiełbaski i wegańskie szaszłyki.
Po południu pracowaliśmy nad opisem Ścieżki Dziedzictwa prowadzącej do stawów, która będzie wydana jako folder stworzony właśnie przez nas – wolontariuszy NID (a także dokonaliśmy korekt w folderze sprzed kilku lat, który wymagał aktualizacji).

Porządkujemy lipowy zakątek 🙂

Dzień 7 (sobota, 03.09.2022)
Czy to już koniec? To tak szybko minęło?
Przedostatni dzień obozu upłynął nam na zwiedzaniu zamku Wleń , gdzie przeszliśmy się ścieżką dziedzictwa, przygotowaną również przez wolontariuszy (ale innego obozu Narodowego Instytutu Dziedzictwa, zrealizowanego w ramach programu Wspólnie dla dziedzictwa). Podziwialiśmy też widoki z zamkowej wieży – zapierające dech w piersiach.
Po powrocie do Siedlęcina oprowadzaliśmy turystów po zaprojektowanej przez nas ścieżce do Lipowego Zakątka (i stawów). Na sam koniec zorganizowaliśmy wyjątkowe pamiątkowe zdjęcie z napisem 'Wieża w Siedlęcinie dla Dziedzictwa”.

Dzień 8 (niedziela, 04.09.2022)
Nasz obóz się już kończy, lecz wspomnienia pozostaną z nami na zawsze!
Pozdrawiamy – wolontariusze NID: Zuzanna, Weronika, Mariola, Magda, Kasia, Matylda, Jeremi, Damian i Mateusz!

A to my (bez Kasi i Mateusza – niestety 🙁 )